Rekreacja ruchowa

Rekreacja (łac. recreo – odnowić, ożywić) - forma aktywności fizycznej, podejmowana dla wypoczynku oraz odnowy i doskonalenia sił psychofizycznych; wszelki ruch sportowy uprawiany w czasie wolnym, dla wypoczynku, rozrywki, rozwoju swojej osobowości, bez nastawiania się przede wszystkim na osiąganie maksymalnych wyników sportowych, niezbyt męczący, a przynoszący odprężenie, radość i przyjemność. Celem zaś jest zaspokojenie potrzeby ruchu niezbędnego dla zdrowia, równoważenie dobowego bilansu energetycznego ustroju, dla sprawności i kondycji fizycznej, dla osiągnięcia przyjemności z wysiłku fizycznego. Termin „rekreacja” służy do określenia różnorakich form aktywności podejmowanych poza obowiązkami zawodowymi, domowymi i społecznymi dla odpoczynku, rozrywki i samodoskonalenia.


Sport - działalność ruchowa uprawiana systematycznie według pewnych reguł, odznaczająca się współzawodnictwem oraz tendencją do osiągania coraz lepszych wyników.

Podstawowe cechy, które stanowią o istocie rekreacji fizycznej:
•          musi mieć miejsce wyłącznie w czasie wolnym
•          jest całkiem dobrowolną formą zajęć
•          wypływa z potrzeb i zainteresowań człowieka
•          jest podejmowana w celu wypoczynku, rozrywki, kultury a także dla rozwoju własnej osobowości
•          jest formą czynnego wypoczynku po pracy i nauce
•          jest działalnością społecznie użyteczną i aprobowaną
•          jest ciekawym doświadczeniem, przygodą, okazją do poznania czegoś nowego
•          musi być przystępna, a jej cele powinny być osiągalne
•          musi być dostępna dla wszystkich
•          musi przynosić zadowolenie i radość z samego udziału
•          musi spełniać funkcje wychowawcze i samowychowawcze

Funkcje rekreacji:
Funkcja regeneracyjna - polega na wypoczynku regeneracji sił niezbędnych do pracy, a także odnawia siły biopsychiczne.
Funkcja rozrywkowa - charakteryzuje się dobrą zabawą, możliwością uczestniczenia w różnego rodzaju typy gier i zabaw, miłym spędzaniem czasu wolnego w odpowiednim towarzystwie.
Funkcja rozwojowa - zalicza się do niej rozszerzanie wiedzy o świecie, otaczających zjawiskach, poznawaniu nowych miejsc i ludzi.
Funkcja kompensacyjna - przejawia się wyrównywaniem różnego typu braków i niedociągnięć.
Funkcja kreacyjna - jest to twórcze spełnienie się w zajęciach, formach, których realizacja jest niemożliwa w czasie wypełnionym przez obowiązki zawodowe, społeczne i rodzinne.
Funkcja katartyczna - pozwala na odreagowanie, ucieczkę od codziennych kłopotów, obniża poziom samokontroli emocjonalnej.
Funkcja integracyjna - charakteryzuje się możliwością zawierania nowych znajomości spoza kręgu domowego i zawodowego, a także zawieraniu przyjaźni z ludźmi z innych środowisk.
Funkcja adaptacyjna - pomaga w przystosowaniu się do nowych warunkach środowiskowych np: środowiska naturalnego, społeczno kulturowego, a także pomoc w przystosowaniu do wzmożonego wysiłku fizycznego.
Funkcja stymulatywna - przejawia się wspomaganiem i pobudzaniem rozwoju psychicznego i fizycznego człowieka.
Funkcja korektywna - jest to przeciwdziałanie i niwelowanie szeregu potencjalnych odchyleń w rozwoju fizycznym człowieka.
Funkcja emancypacyjna - polega na uwalnianiu się od szeregu narzuconych człowiekowi niepisanych norm społecznych , nakazów i zakazów.
Funkcja ekonomiczna - pomaga dbać o kondycje psychofizyczną, obniża wydatki na ewentualne leczenie.
Funkcja społeczno-ideologiczna - przyczynia się do kreowania odpowiednich wzorców zachowań ważnych dla jednostki.
Funkcja lokalizacyjna - jest to umiejętność i sposób spędzania wolnego czasu, który lokalizuje jednostkę w przestrzeni.

Podział form rekreacji ze względu na:
- intensywność wysiłku: 
relaksacyjne - spacery, wędkowanie, obserwacje przyrody
o średniej intensywności - jazda na łyżwach, żeglowanie, gimnastykowanie
ćwiczenia intensywne - biegi, pływanie, aerobik
- poziom trudności:
łatwe -jazda na rowerze, biegi
średnie - siatkówka, pływanie, jazda na łyżwach
trudne - narciarstwo, wspinaczka
- pory roku:
letnie
zimowe
całoroczne - fitness, kręgle itp.
- miejsce ćwiczeń:
plenerowe
pod dachem
boiskowe
- formy organizacyjne:
indywidualne
zespołowe (z partnerem, kameralne, grupowe, masowe).

Etapy procesu rekreacji:
1. Diagnoza - ocena aktualnego stanu (diagnoza osobnicza i środowiskowa);
2. Prognoza - określenie możliwych do realizacji celów;
3. Programowanie - dobór treści, metod, form i środków realizacji zadań; określony cel działania z uwzględnieniem możliwości oraz form pracy, którą wyznaczają warunki;
4. Realizacja - wykonanie zaprogramowanych zadań;
5. Ocena efektów - ocena skuteczności prowadzonych działań.

Komentarze

Kopiowanie treści jest zabronione.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Popularne wpisy