Filozofia systemowa
Redukcjonizm - zakłada, że byty złożone najlepiej można zrozumieć wtedy, gdy rozłoży się je na elementy proste; oznacza wyjaśnianie procesów, zjawisk i działań złożonych przez sprowadzenie ich wyłącznie do zjawisk i procesów prostszych, stanowiących ich części składowe; sprowadzanie wszystkich funkcji i procesów do najprostszych praw.
Proces - reguły i zmiany zachodzące w następujących po sobie stadiach rozwojowych; regularny przebieg następujących po sobie faktów pozostających ze sobą w związku przyczynowo-skutkowym.
Redukcjonizm został zakwestionowany w latach 20-tych XX wieku. Wprowadzono wtedy do nauki pojęcie systemu. Zauważono bowiem, że całość nie jest jedynie prostą sumą części.
System - zbiór elementów wzajemnie powiązanych ze sobą, tworzących pewną całość. Człowiek jest całością, wchodzi w interakcje z otoczeniem.
Psychologia interakcyjna - zakłada, że zachowania człowieka są wynikiem osobowości i sytuacji. Wyodrębnia w człowieku: wrażenia, wyobrażenia, spostrzeżenia.
Kultura - wszystko, co człowiek ma w sensie materialnym i kim jest w sensie duchowym; tożsamość człowieka, poczucie wartości.
4 istotne składniki kultury:
- Wiedza zimna (deklaratywna) - odpowiada na pytanie: Wiem, że...
- Wiedza gorąca (proceduralna) - odpowiada na pytanie: Wiem, jak...
- Normy reguł konstytutywnych - przepisy, założenia, projekty, przy pomocy których tworzymy instytucje. Dzięki regułom konstytutywnym kultura żyje, ludzie tworzą sztuczny świat.
- Reguły regulacyjne - normy, wartości, które mówią, jak należy funkcjonować w instytucjach stworzonych przez człowieka.
Psychologia społeczna - funkcjonowanie człowieka w sytuacji.
Sytuacja - fizyczni ludzie i wytwory kultury ludzkiej.
Definicja sytuacji - każdy akt interpretowania przez jednostkę sytuacji, w jakiej się akurat znalazła. Subiektywna ocena danych okoliczności działania ma obiektywne znaczenie dla konkretnego zachowania, jakie podejmujemy.
Komentarze
Prześlij komentarz
Dziękuję za każdy komentarz. Wszystkie czytam, nawet jeżeli nie odpowiadam.