Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa

Otoczenia rynkowe to ogół czynników wpływających na zdolność przedsiębiorstwa do zaspokojenia potrzeb klientów w sposób umożliwiający mu osiąganie zysku. Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa dzieli się na: 
- bezpośrednie (mikrootoczenie, otoczenie bliższe);
- pośrednie (makrootoczenie, otoczenie dalsze). 

Otoczenie bliższe (mikrootoczenie) – tworzą formalnie równorzędne podmioty rynkowe, z którymi przedsiębiorstwo wchodzi w różnorodne relacje transakcyjne i konkurencyjne. Do elementów otoczenia bliższego należą: dostawcy – zaopatrują przedsiębiorstwo w dobra związane z podstawowym obszarem działalności; pośrednicy – wspierają, przedsiębiorstwo w procesie dystrybucji oraz świadczą na jego rzecz usługi; konkurenci – rywalizują z przedsiębiorstwem na rynku i decydują o jego pozycji. Są głównym źródłem zagrożenia na rynku, a swoimi działaniami mobilizują firmę do efektywnego zarządzania; odbiorcy – są końcowym ogniwem oferty marketingowej przedsiębiorstwa i dzielą się na odbiorców indywidualnych oraz odbiorców instytucjonalnych. 

Otoczenie dalsze (makrootoczenie) – tworzą niezależne od przedsiębiorstwa czynniki wpływające na działania wszystkich podmiotów funkcjonujących w obszarze otoczenia bliższego. Dalsze otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa tworzą czynniki:  demograficzne, ekonomiczne, polityczne, prawne, społeczno – kulturowe, technologiczne, naturalne (przyrodnicze), edukacyjne oraz socjologiczne.

Komentarze

Kopiowanie treści jest zabronione.
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Popularne wpisy